Ελπίδες για νέα θεραπεία

Το μυστικό για τη θεραπεία του καρκίνου ενδέχεται να κρύβεται στο DNA των «μεταλλαγμένων» λύκων του Τσερνόμπιλ, σύμφωνα με μία νέα μελέτη.

Οι λύκοι αυτοί, καθώς περιπλανιούνταν στην εγκαταλελειμμένη πόλη, εκτέθηκαν σε ακτινοβολία, η οποία προκαλεί καρκίνο. Ωστόσο, οι ερευνητές διαπίστωσαν πως όχι μόνο έχουν προσαρμοστεί για να επιβιώνουν από τον καρκίνο, αλλά μεταλλάξεις στο ανοσοποιητικό τους σύστημα, τους επιτρέπουν να καταπολεμούν την ασθένεια, όπως οι θεραπείες ακτινοβολίας.

Το 1986 ένας πυρηνικός αντιδραστήρας στο εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής του Τσερνόμπιλ στη Σοβιετική Ουκρανία, εξερράγη. Πάνω από 100.000 άνθρωποι απομακρύνθηκαν από την πόλη, εξαιτίας της ραδιενέργειας που απελευθερώθηκε.

Από τότε, στο Τσερνόμπιλ ο χρόνος έχει σταματήσει. Στη Ζώνη Αποκλεισμού, η ραδιενέργεια συνεχίζει να αποτελεί αιτία υψηλού κινδύνου για την εμφάνιση καρκίνου, με αποτέλεσμα να παραμένει σε ισχύ η απαγόρευση εισόδου ανθρώπων σε κάποια σημεία.

Ο άνθρωπος δεν έχει επιστρέψει έτσι στο Τσερνόμπιλ, δίνοντας στη φύση μια σπάνια ευκαιρία να αναλάβει τα ηνία της πόλης. Άγρια ζώα, λύκοι και άλογα συνεχίζουν να περιφέρονται στους έρημους δρόμους.

Η Δρ Cara Love είναι βιολόγος και οικοτοξικολόγος στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον στις ΗΠΑ, ενώ μελετά πώς οι λύκοι του Τσερνόμπιλ επιβιώνουν παρά την έκθεση γενεών σε ραδιενεργά σωματίδια.

Η Love, μαζί με μία ομάδα ερευνητών, επισκέφθηκαν τη Ζώνη Αποκλεισμού το 2014 και τοποθέτησαν ειδικά κολάρα στους λύκους, ώστε να μπορούν να παρακολουθούν τις κινήσεις τους.

Τα περιλαίμια αυτά δίνουν στην ομάδα μετρήσεις σε πραγματικό χρόνο, τόσο για την τοποθεσία τους, όσο και για την ποσότητα ακτινοβολίας στην οποία εκτίθενται. Πέραν όμως των κολάρων, οι ερευνητές πήραν δείγματα αίματος από τους λύκους, για να κατανοήσουν πώς αντιδρά το σώμα τους στην καρκινογόνο ακτινοβολία.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι λύκοι του Τσερνόμπιλ, εκτίθενται καθημερινά σε 11,28 millirem ακτινοβολίας. Το συγκεκριμένο ποσοστό είναι κατά έξι φορές μεγαλύτερο από το όριο ασφαλείας για τον άνθρωπο.

Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, οι λύκοι έχουν αλλοιωμένο ανοσοποιητικό σύστημα, το οποίο είναι παρόμοιο με αυτό των καρκινοπαθών που υποβάλλονται σε θεραπεία με ακτινοβολία. Ωστόσο, μία σημαντική διαπίστωση ήταν πως συγκεκριμένα τμήματα του γενετικού κώδικα των ζώων φαίνονταν ανθεκτικά στον αυξημένο κίνδυνο καρκίνου.

Η ομάδα της Δρ Love, μέσω της μελέτης των «ραδιενεργών» λύκων, προσπαθεί να εντοπίσει τις προστατευτικές μεταλλάξεις που αυξάνουν τις πιθανότητες επιβίωσης από τον καρκίνο.

Όμως, εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, η ερευνητική ομάδα δεν έχει καταφέρει να επιστρέψει στη Ζώνη Αποκλεισμού του Τσερνόμπιλ, ώστε να να συνεχίσει την επιτόπια έρευνα. Όπως δήλωσε και η ίδια «προτεραιότητά μας είναι οι άνθρωποι και οι συνεργάτες μας εκεί να είναι όσο το δυνατόν πιο ασφαλείς».

Με πληροφορίες από Sky News