Νεότερα στοιχεία για τις προοπτικές της ανθρωπότητας στον Κόκκινο Πλανήτη

Τι κι αν ο Ματ Ντέιμον βασίστηκε σε πατάτες που καλλιέργησε με περιττώματά του για να επιβιώσει στον πλανήτη Άρη, στην επιτυχημένη ταινία «The Martian»; Τώρα, ερευνητές υποστηρίζουν ότι ένα ταπεινό βρύο της ερήμου μπορεί να αποδειχθεί καθοριστικό για την εγκαθίδρυση ζωής στον «κόκκινο» πλανήτη.

Επιστήμονες στην Κίνα διαπίστωσαν ότι το Syntrichia caninervis – βρύο που απαντάται σε περιοχές όπως η Ανταρκτική και η έρημος Μοχάβε στις ΗΠΑ – είναι σε θέση να αντέξει σε συνθήκες που μοιάζουν με αυτές του Άρη, συμπεριλαμβανομένης της ξηρασίας, των υψηλών επιπέδων ακτινοβολίας ακόμη και του ακραίου ψύχους.

Όπως αναφέρει ο Guardian, η εργασία των επιστημόνων είναι η πρώτη που εξετάζει την επιβίωση ολόκληρων φυτών σε ένα τέτοιο περιβάλλον, ενώ εστιάζει επίσης στις δυνατότητες καλλιέργειας φυτών στην επιφάνεια του πλανήτη και όχι σε θερμοκήπια.

Μεγάλη αντοχή

Στη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό The Innovation, οι Κινέζοι ερευνητές περιγράφουν πώς το βρύο της ερήμου όχι μόνο επέζησε αλλά και ανέκαμψε γρήγορα από τη σχεδόν πλήρη αφυδάτωση.

Ήταν επίσης σε θέση να αναγεννηθεί υπό κανονικές συνθήκες ανάπτυξης αφού πέρασε έως και πέντε χρόνια στους –80C και έως και 30 ημέρες στους -196C, ακόμα και μετά από έκθεση σε ακτίνες γ.

Ο καθηγητής Stuart McDaniel, ειδικός στα βρύα στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα, δεν συμμετείχε στη μελέτη αλλά υποστήριξε από πλευράς του ότι η ιδέα έχει πλεονεκτήματα. «Η καλλιέργεια χερσαίων φυτών αποτελεί σημαντικό μέρος οποιασδήποτε μακροπρόθεσμης διαστημικής αποστολής, επειδή τα φυτά μετατρέπουν αποτελεσματικά το διοξείδιο του άνθρακα και το νερό σε οξυγόνο και υδατάνθρακες – ουσιαστικά τον αέρα και την τροφή που χρειάζονται οι άνθρωποι για να επιβιώσουν. Τα βρύα της ερήμου δεν τρώγονται, αλλά θα μπορούσαν να παρέχουν άλλες σημαντικές υπηρεσίες στο διάστημα», δήλωσε συγκεκριμένα ο επιστήμονας.

Ο καθηγητής Edward Guinan του Πανεπιστημίου Villanova στις ΗΠΑ χαρακτήρισε τη μελέτη εντυπωσιακή. «Αυτό το ανθεκτικό βρύο θα μπορούσε να είναι ένα πολλά υποσχόμενο πρωτοποριακό φυτό για τον αποικισμό του Άρη», είπε, αν και σημείωσε ότι θα χρειαστεί νερό για να αναπτυχθεί. «Έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε. Αλλά αυτό το ταπεινό βρύο της ερήμου προσφέρει ελπίδες για να γίνουν μικρά τμήματα του Άρη κατοικήσιμα για την ανθρωπότητα στο μέλλον».

Με πληροφορίες από Guardian